Režimska medijska tzv. javna kuća HRT – tradicionalno životno ovisna o vladajućoj politici u tzv. Samostalnoj, Neovisnoj i Suverenoj, a ne o istini, neovisnomu i profesionalnom odnosu prema i najškakljivijim temama od javnog interesa – odbila je tv-seriju „Partizani“ uglednog povjesničara Hrvoja Klasića o pobjedničkoj savezničkoj vojsci u Drugomu svjetskom ratu koja je ne samo imala punu međunarodnu potporu i priznanje tada najvećih svjetskih sila nego se izborila za teritorijalnu cjelovitost zemlje i pravnu osnovu na kojoj je međunarodna zajednica 1991./1992. priznala državno ustrojstvo današnje Republike Hrvatske. Bez partizana Josipa Broza Tita i masovnoga Narodooslobodilačkog pokreta, koji su bili 1945. godine razbili veleizdajnički ustaški tzv. NDH i istjerali fašističkoga i nacističkog okupatora, Talijane i Nijemce, državno priznanje RH ne bi bilo moguće, pa je ta partizanska činjenica zapisana i u Izvorišnim osnovama Ustava RH.
Sasvim je drugi par rukava to da su već preokretne vlasti 1990-ih godina, u sami osvit Domovinskog rata, neodgovorno gurale pod tepih najsvjetlije tekovine/vrijednosti i najzaslužnije vođe Narodnooslobodilačkog pokreta otpora u ime nekakve „svehrvatske pomirbe“. U kojoj će ustaški koljači – ideolozi i operativci genocida 1941.-1945. godine nad Srbima, Romima, Židovima, nepoćudnim Hrvatima i svekolikim, je li, protivnicima hejterske „arijevštine“, „čiste hrvatske krvi“ i inih kretenizama te vrsti – kotirati kao protukomunistički „hrvatski junaci“ što su se borili za „hrvatsku slobodu u slobodnoj hrvatskoj državi“ i koji su 1945. godine i u poraću masovno bili stradali od „zločinačke partizanske ruke, bez suđenja i međunarodnim ratnim pravom ozakonjene zaštite“.
Otvorena vrata
Taj revizionistički narativ – uvezen iz (pro)ustaške emigracije 1990-ih godina zajedno s njegovim najljućim glasnogovornicima od kojih su neki i danas u/pri vlasti – s vremenom podboltan i velikim svotama javnog novca i polit-ideološkim blagoslovom vladajućih, prisutan je i dan-danas. I ne samo folklorno pri hiperboliziranju tzv. bleiburške tragedije nego se institucionalno nameće kao povijesna istina i tzv. državnost RH krivotvori svođenjem isključivo na Domovinski rat. Na „žrtvu hrvatskih branitelja za sve što danas imamo“. Npr. i za „sve što danas jest i čime raspolaže“ jedan „domoljub“ tipa Stephena Nikole Bartulice iz Domovinskog pokreta. Koji se u dobi od 22 godine – najpotentnijoj za uzeti pušku u ruke – 1992. godine obreo iz SAD-a u RH, izbjegao sudjelovati u obrani domovine i na natprosječnoj državnoj apanaži/sinekuri zaposlio u Ministarstvu vanjskih poslova. Sad urbi et orbi – nije ga srâm, npr. maloljetnog branitelja Ivana Anušića (HDZ) i tolikih kao on koji su u Domovinskom ratu izgubili glave ili ostali doživotni invalidi – pametuje o „žrtvi hrvatskih branitelja za sve što danas imamo“. Sic transit. „Domoljublje“ za povratiti od gađenja.
I što će onda Klasićev tv-serijal „Partizani“, je li, na državnoj televiziji – u bilo kojem terminu – kad nije po revizionističkoj mjeri državnog pogleda na hrvatsku povijest u Drugomu svjetskom ratu? Kad „hrvatski branitelji“ (sic transit) čekaju kao zapeta puška opandrčiti svi gadostima kojih se može sjetiti deficitaran hetjerski um po „dokazanom protuhrvatskom neprijatelju“ s povijesne katedre na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu? Kao što su, je li, drvljem i kamenjem besramno nasrnuli na zaslužne redatelje Pavu Marinkovića (film „Ministarstvo ljubavi“, 2016.), na Danu Budisavljević („Dnevnik Diane Budisavljević“, 2019.), sada na Zlatnom palmom u Cannesu ovjenčanog Nebojšu Slijepčevića („Čovjek koji nije mogao šutjeti“, 2024.), itsl.
„Vrata povijesnom revizionizmu, što je samo drugi naziv za falsificiranje povijesti, otvorena su u Hrvatskoj početkom 90-ih godina prošlog stoljeća“, ustvrdio je poznati kolumnist Tomislav Jakić, bivši savjetnik za vanjsku politiku predsjednika RH Stjepana Mesića i komentator-mentor HRT-a, u kolumni „Zlokobna manipulacija“ (portal SABA RH). „Otvorena su na razini države, da ni o tome ne bi bilo nikakve zabune. Od tada pa do danas revizionizam se uporno širi na sva područja društvenog života, kontaminirajući primarno odgoj i obrazovanje, a zatim medije i publicistiku. U razdoblju od 2000. do 2010. bio je malo suzbijen, odnosno prozivan i raskrinkavan kao ono što jest: zamjenjivanje istine lažima; da bi u posljednjih nešto više od jednog desetljeća doživio novi uzlet.“ Neki dan se, je li, redikulozni DP-ov saborski zastupnik Stipo Mlinarić-Ćipe sjetio pozvati na odgovornost HDZ-ovu „vječnu“ ministricu kulture Ninu Obuljen-Koržinek, jer da daje novac Javnoj ustanovi Spomen područje Jasenovac: „Pljunuli ste na rad Franje Tuđmana“ o broju ubijenih u ustaškom konc-logoru, sic transit. Je li, sugerira, nije ubijen nijedan Srbin, Rom, Židov, nepoćudni Hrvat, etc. ili tek tu i tamo neki, slučajno!? Sâm je kriv.
Hrvoje Klasić je tv-seriju „Partizani“ (sedam 50-minutnih nastavaka) bio pripremio kao dio ciklusa o Drugom svjetskom ratu na ovdašnjem tlu, koji je počeo dokumentarnom serijom (12 nastavaka, zamišljeno je šest) o nastanku i karakteru ustaške paradržave tzv. NDH, emitirane na HTV-u od rujna 2021. godine. Logično je dokumentarno kompletirati tu tematiku, smatrao je Klasić, nastankom, karakterom i ratnom pobjedom partizana. Najvećega, najorganiziranijeg i jedinoga masovnog pokreta otpora u tada okupiranoj Europi, koji su na strani protuhitlerovske koalicije – zajedno s njegovim sposobnim vođom Josipom Brozom Titom – priznale sve velike savezničke sile. Time su se Hrvati i Hrvatska, nasuprot veleizdajničkim ustašama i njihovu podguznom tzv. NDH-u, našli na pobjedničkoj strani u Drugomu svjetskom ratu te na pravoj strani povijesti zaokružili Hrvatsku u njezinim državnim međama što su ih ustaše bili darovali okupatoru.
Oktroiranom HDZ-ovu vodstvu HRT-a – kojemu su neusporedivo važniji višedesetljetni povijesni revizionizam i „domoljubno-braniteljska“ patetika (vidi HTV-ov format „Veterani mira“ i plačljivo-spomenarsko podilaženje neprofesionalne voditeljice, npr.) od povijesne istine, objektivnosti i profesionalizma – nije trebalo ni razmišljati o tomu hoće li ili neće odbiti „partizanski“ projekt Hrvoja Klasića. Dok je nas na krijesti „domoljubnog“ HDZ-Plenkovićeva povjerenja i službenog stajališta da je krvavi ustaški poklič „Za dom spremni“, je li, „javno zabranjen, ali dopušten u svečanim prigodama“ (npr. HOS-ova nazočnost na državnim obljetnicama), Klasić i „Partizani“ – no pasaran! Sramota do neba! Čega se boji HRT (Robert Šveb i Marija Nemčić), a ne boji se televizijska kuća Al Jazeera Balkans, pa je počela emitirati „Partizane“ kao svoj dokumentarni projekt autora Hrvoja Klasića? Uglednog povjesničara međunarodnog formata kojemu nisu do gležnja kojekakvi revizionistički, prekonoćni „dr. sc. povjesničari“ iz „domoljubnog“ obora u (pro)ustaškoj emigraciji i kod kuće.
Ne drži vodu
Al Jazeeri Balkans se živo fućka i za HDZ, i za „domoljube“ i za polit-ideološki promiskuitetne političare što za mošnje drže HRT-ovu vrhušku i uređivačku politiku eda ne bi naudili vladajućim interesima. Jest da je glupo do neba, ali jest činjenica da HRT-ovo vodstvo – autocenzurno, jer iz medijskog iskustva u tzv. CRO demokraciji puše i na hladno, ili nečijim „uvjerljivim“ migom s druge političke strane – ne želi da mlađa javnost, je li, sazna, a stariji se i obrazovaniji naraštaji podsjete zašto je, kada, gdje i kako počeo, tko je vodio i kako se razvijao narodnooslobodilački otpor u Drugomu svjetskom ratu okupaciji zemlje. HRT je glatko odbio Klasićevu ponudu o projektu „Partizani“. To je dokaz više kako najveća režimska medijska tzv. javna kuća HRT nastavlja revizionistički mamuzati polit-ideološki gubitničku Rosinantu i neodgovorno prema javnosti ismijavati i anatemizirati pobjednike u Narodnooslobodilačkoj borbi. Većinu žitelja i međunarodnu zajednicu na partizanskoj strani ne bi li prepravio ustaše, tzv. NDH i njihov genocid nad Srbima, Romima, Židovima i nepoćudnim dijelom Hrvata i inih žitelja u Hrvatskoj u „časne Hrvate koji su se borili za samostalnu hrvatsku državu. Sic transit.
A to ne drži vodu, povijest ne dâ. Zato tima na upravljačkom sljemenu HRT-a smetaju i dokumentarni „Partizani“, i njihov autor Hrvoje Klasić i takvi kao on (npr. Tvrtko Jakovina, Dragan Markovina, etc.), koji uporno čačkaju, je li, po – povijesnom zaboravu. „Trideset je godina trebalo da HRT izađe s ambicioznim projektom dokumentarne serije o nastanku i karakteru ustaške NDH“, objavio je koncem rujna 2021. Radio Slobodna Europa u povodu početka emitiranje Klasićeve serije o ustašama i tzv. NDH-u, koja je dobila vrhunske ocjene stručnjaka i gledatelja, jer je HRT do tada obrađivao tu temu i spominjao parcijalo, iz druge ruke i često politički obojeno. A onda je, je li, trebalo manje godina na što je prstiju na samo jednoj ruci da ista, najmoćnija, režimska medijska tzv. javna kuća HRT okrene palac dolje „Partizanima“ istog autora!?
„HRT je prikazao do sada (rujan 2021. godine, op. a.)“, objavio je Radio Slobodna Europa, „tri opsežne serije s povijednom tematikom – ‘Tito’ Antuna Vrdoljaka, ‘Predsjednik’ Miljenka Manjkasa o Franji Tuđmanu i ‘Hrvatsko proljeće’ o zbivanjima u Hrvatskoj početkom 1970-ih Hrvoja Klasića, gdje je Klasić dobio najbolje kritike. Međutim, čini se da do sada nije bilo želje ni energije na javnoj televiziji da se cjelovito i temeljito uhvate u košrac s vremenom ustaškog režima, dakle temom koja, kako je Markovina kazao, korespondira s društvenim traumama i podjelama. Improviziralo se, politički podmetalo, koketiralo s povijesnim revizionizmom, poput projekta od prije 20 godina, kada je kontroverzni redatelj Jakov Sedlar radio film i dvodjelnu seriju ‘Četverored’. Tema je predaja ustaško-domobranskih snaga na Bleiburgu Englezima na kraju Drugoga svjetskog rata, koji ih vraćaju jugoslavenskim partizanima i koji su ih, bez sudskog postupka desetke tisuća ubili.“
Radio Slobodna Europa objavljuje kako „prvi dio serije obiluje scenama žestokog partizanskog nasilja nad zarobljenicima“ te je „emitiran na HTV-u krajem 1999. godine, a drugi dio je trebao biti emitiran uoči izbora 3. Siječnja 2000. godine (kada je pobijedio SDP Ivice Račana, op. a.), ali je nakon oštrih kritika da bi to bilo kršenje izborne šutnje, emitiranje odgođeno do poslije izbora (9. siječnja 2000. – op. a.). Uz obljetnicu Bleiburga 2018. godine, HRT je emitirao filmove ‘Magnum crimen 1945’ i ‘Macelj – Titovo stratište’ u produkciji katoličke Laudato TV koji su ocijenjeni kao revizionistički i filoustaški, a čija je prava za prikazivanje HRT otkupio s obrazloženjem da sami nemaju recentne materijale o toj temi. Oba filma ponovno su emitirana na HRT-u na obljetnicu Bleiburga i 2019. godine. U filmu ‘Magnum crimen’ su korišteni i materijali iz dokumentarnog filma ‘Jasenovac – Istina’ Jakova Sedlara iz 2016. koji je također ocijenjen kao revizionistički, i koji je tužen zbog umanjivanja ustaških zločina. Film je također javno prikazivan po dvoranama, dijelom i u organizaciji Katoličke crkve.
Također, 2018. godine je u ‘Jutarnjem programu’ HRT-a reklamiran dokumentarni film kontroverznog slovenskog publicista Romana Leljaka (osuđivanog kriminalca i bivšeg oficira JNA, op. a.) ‘Mit o Jasenovcu’, koji do groteske minorizira jasenovačke zločine, a sam film se – uz prodaju DVD-a – prikazivao po dvoranama u Hrvatskoj i u organizaciji Katoličke crkve“. Režimska medijska tzv. javna kuća HRT, koju porezni obveznici plaćaju zakonski oktroiranim haračem od 10,88 eura mjesečno svaki, zaključiti je po medijskim izvještajima, ima dugu revizionističku tradiciju proustašluka, protujugoslavenstva, protukomunizma, protutitoizma, pa i protusrpstva od čega je nacionalno neostrašćenom gledatelju/slušatelju mučno u želucu. Ako na vrijeme ne pritisne na daljincu bilo koji/čiji drugi program.
Plenkovićeva intervencija
Predsjednik SDSS-a i tada HDZ-ov koalicijski partner Milorad Pupovac je 2022. godine otkrio tjedniku Nacionalu kako je premijer Andrej Plenković „osobno intervenirao kako bi dokumentarna serija ‘NDH’ Hrvoja Klasića, nakon mjeseci odugovlačenja, ipak bila prikazana na HTV-u. Inače, HRT je odobrio projekt 2015. godine za SDP-ove vlasti i glavnog ravnatelja Gorana Radmana, a po završetku ga je bunkerirao, na što se autor žalio. „To mi je bio šok koji me prvo iznenadio, pa razočarao, a potom i razljutio“, kazao je Klasić u intervjuu Borisu Paveliću u Nacionalu o toj intervenciji. „Iznenadio me zato što za to nisam znao; razočarala me činjenica da živim u državi u kojoj političari utječu na uređivačku politiku HTV-a. Razljutilo me, pak, zato što me prije nekoliko godina HTV tužio, i to zato što je jedan moj intervju, u kojem sam govorio o problemima s neobjavljivanjem serije, objavljen pod naslovom ‘HTV-ov neželjeni projekt’, što nisam bio ni rekao. (…) Sram me je što se takve stvari u Hrvatskoj događaju, ali da sam previše iznenađen – baš i nisam.“
Treba li itko u tzv. Samostalnoj, Neovisnoj i Suverenoj biti previše ili barem malčice, je li, iznenađen time što HRT nije bio zanitersiran za Klasićeve „Partizane“, pa je projekt realizirao s tv kućom Al Jazeerom Balkans, koja se nije libila dokumentirati istinu o Drugomu svjetskom ratu na ovim prostorima kako ju činjenično vidi ugledni povijesni znanstvenik? Baš i ne. Kao što nije nikakvo iznenađenje što se politički bogobojazno vodstvo režimske medijske tzv. javne kuće HRT-a ne srami prepustiti dokumentarnu seriju o najsvjetlijem razdoblju novije hrvatske povijesti stranoj/konkurentskoj televiziji.
Marijan Vogrinec
Stavovi izneseni u kolumnama i komentarima su osobni stavovi autora i ne odražavaju nužno stav Uredništva portala sabh.hr