Savez antifašističkih boraca
i antifašista Republike Hrvatske

Paket za reket

Reklamiranje tijela javnih vlasti, ministarstava, agencija, državnih kompanija i drugih institucija izuzeto je iz obaveze javne nabave. Svi nadležni pojedinci u javnom sektoru imaju pravo odabira pojedinih medija – radija i televizija – po vlastitom ukusu, što otvara prostor za korupciju i reket neslućenih razmjera. I pogubno djeluje na novinarstvo

(Foto: screenshot N1)

Marko Ljubić i Marin Vlahović, “novinarski” protagonisti snimki razgovora u kojima se dogovara izvlačenje državnog novca u korist lokalne televizije Mreža TV, mjesecima su tokom ove godine u svojoj emisiji hvalili smijenjenog ministra gospodarstva Davora Filipovića i njegovog posebnog savjetnika Juricu Lovrinčevića. U izmjeničnom tjednom ili dvotjednom terminu emisije “Kreatori istine” koju su zajedno vodili naglašeno su štitili Filipovića i njegovog pobočnika od unutarnjih i vanjskih neprijatelja, na primjer od nedavno smijenjenog šefa Uprave HEP-a Frane Barbarića ili najmoćnijeg poduzetnika u državi Pavla Vujnovca, Lovrinčevićevog bivšeg poslovnog partnera s kojim je danas u konfliktu. Urnebesno snishodljivim i ulizivačkim leksikom prikazivali su Filipovića takoreći kao spasitelja Hrvatske i jedinog istinskog borca protiv energetske mafije i općenito korupcije u hrvatskim institucijama.

Eskaliralo je krajem siječnja 2023., kad je Ljubić ugostio Filipovića. Jedno od pitanja, inače standard u cijelom intervjuu, bilo je: “Vi ste bili vrhunski sportaš i znanstvenik. Nitko vas neće zvati na Harvard održati predavanje ako niste postigli izvrsnost u konkurenciji. Koliko može biti opasno za Plenkovića i HDZ – za vas osobno! – to što nemate dobru konkurenciju?” Pod “konkurencijom” Ljubić je, valja prevesti, mislio na ljude u HDZ-u i državnom aparatu koji mogu parirati Filipovićevoj genijalnosti. Kako takvih nema, u obilju nesposobnih, korumpiranih i jalnih Filipovićeva intelektualna nadmoć mogla bi ga doći glave. U istom intervjuu Ljubić ga je pitao kako je za posebnog savjetnika uspio dovesti Juricu Lovrinčevića, koji je također portretiran kao genijalan i ostvaren poduzetnik. Njemu to osobno ne treba, odgovorio je Filipović, i dodao kako je Lovrinčević svejedno došao u ministarstvo da bi radio za dobrobit hrvatskih ljudi i da bi svojoj djeci osigurao kvalitetne uvjete za život u našoj domovini. Mjesecima prije i poslije te emisije Ljubić i Vlahović su gotovo svakog tjedna biranim riječima promovirali Filipovića i Lovrinčevića.

Očigledno brifirani iznutra, prvi su primjerice ukazali na potencijalne zlouporabe državnog tajnika u Ministarstvu gospodarstva Ive Milatića oko izdavanja energetskih odobrenja privatnim kompanijama, pazeći pritom da naglase kako on nije igrač svoga šefa, ministra Filipovića, nego premijera Andreja Plenkovića. Na isti način pratili su i druge afere s istim zaštitničkim refleksom prema ovom ministru. Kritike Filipovića u drugim medijima ovaj je “novinarski” dvojac sustavno opisivao kao posebne operacije iza kojih stoje njihovi oglašivači, Barbarićev HEP i Vujnovčeve brojne kompanije.

Sve bi to bilo zabavno, smiješno, a u nekim trenucima i pohvalno – jer se malo gdje u medijima tako intenzivno kritizirao Vujnovac – da iza svega nije stajao državni novac. Prošloga tjedna u Nacionalu su objavljene informacije iz kojih proizlazi da je Lovrinčević iskorištavao svoj položaj za usmjeravanje oglasnih budžeta državnih institucija upravo na Mrežu TV, s ciljem da ih podijeli s Vlahovićem i Ljubićem. Opisani sadržaj njihove emisije neosporno pokazuje najmanje jedan motiv za takve poteze Lovrinčevića i njegovog bivšeg šefa Filipovića: nepodnošljiva razina pozitivnog izvještavanja o njima i jednako proziran obračun s njihovim neprijateljima u javnom i privatnom sektoru. Nakon što su smijenjeni, Lovrinčević je negirao bilo kakvu upletenost u korupciju i pogodovanje, posebno naglašavajući da se nikad nije okoristio državnim parama. Filipović je dodao da ništa nije znao.

Osim motiva koji se jasno nameće iz analize emisije, Novosti su pomno iščitavale transkripte objavljene u Nacionalu kako bi utvrdile je li Lovrinčević govorio istinu kad je najavljivao koruptivno usmjeravanje državnih sredstava u Mrežu TV, je li bio u poziciji da ostvari ono što je najavio i jesu li se njegove najave ostvarile.

U jednom od razgovora s Vlahovićem Lovrinčević se pohvalio da kontrolira oglasne budžete brojnih institucija pod paskom Ministarstva gospodarstva, ali i nekih drugih resora. Ključne su u trenutku njihovih dogovora bile dvije kampanje Fonda za zaštitu okoliša. Analiza komunikacije Lovrinčevića i Vlahovića pokazuje da su o Fondovu novcu razgovarali vjerojatno 20. studenog, prije nešto više od mjesec dana. Tijekom tog razgovora Lovrinčević je najavio da će iz Fonda Mreži TV “pustiti” dva reklamna spota. Radilo se o kampanjama “Kreni od sebe” i “Kuća časti”. Premda je, po riječima Lovrinčevića, prvotni plan bio da će Fond uplatiti 60 tisuća eura Mreži, u tom je razgovoru dodao da je on osobno taj iznos povećao na 90 tisuća.

Iz Fonda za zaštitu okoliša otkrili su nam da je Lovrinčević bio izravno involviran u budžetiranje oglasnog prostora za Fond. “Jurica Lovrinčević je bio posebni savjetnik ministra za strateško planiranje i medije te član Upravnog odbora Fonda. S obzirom na funkciju koju je obnašao bio je uključen u aktivnosti medijskog planiranja te je koordinirao kampanje koje je zajednički provodilo Ministarstvo i Fond”, odgovorili su iz Fonda za zaštitu okoliša, službeno tako potvrđujući da je Lovrinčević bio u poziciji ostvariti ono što je obećao Vlahoviću.

Podaci koje su nam dostavili pokazuju i da je originalni budžet za financiranje kampanja na Mreži TV za 2023. godinu doista bio 60 tisuća eura. Narudžbenica iz Nacionala dokazuje da je on povećan na 90 tisuća, upravo onoliko koliko je u razgovoru s Vlahovićem Lovrinčević bio najavio. Iz troškovnika Fonda o kampanjama u medijima postaje jasno i da je 2023. godine Mreža TV bila jedina lokalna televizija u Hrvatskoj na kojoj su se oglašavali. Ostalo se odnosi na radijske postaje, tiskovine, portale i nacionalne televizije.

U istom razgovoru s Vlahovićem Lovrinčević se 20. studenog pohvalio i da će iste oglasne kampanje Fonda za zaštitu okoliša pustiti na tri televizije s nacionalnom koncesijom – Novoj TV, RTL-u i HRT-u. Tu je cijeloj priči dodana nova skandalozna dimenzija. Sugestija prema kojoj novac iz Fonda nije samo moneta za koruptivno potkusurivanje i kupovanje naklonosti u emisiji dvojice kokošara na lokalnoj TV postaji, nego i politički utjecaj na uređivačku politiku puno veće medijske platforme od Mreže TV. Lovrinčević je, naime, usputno obavijestio Vlahovića da će istu reklamnu kampanju iz Fonda “sutra” proslijediti na Novu TV, s ciljem da se vrti za “vrijeme utakmice”. I potom dodao da on “ima neke dealove s Novom vezano uz podršku Davoru”, misleći na smijenjenog ministra Filipovića. Iz toga proizlazi da najveća komercijalna televizija u Hrvatskoj u svom programu za državne pare, posredovane zlouporabom utjecaja, štiti člana hrvatske vlade. Do zaključenja teksta s Nove TV nisu odgovorili na naš upit da se očituju o Lovrinčevićevim izjavama. Utakmica koju Lovrinčević spominje, a bila je povod za slanje Fondovih oglasa na tu televiziju, jedino može biti ona koju je hrvatska nogometna reprezentacija igrala protiv Armenije. Prijenos je 21. studenog bio upravo na Novoj TV.

Od svih televizija u Hrvatskoj Fond za zaštitu okoliša službeno je u budžetu najviše namijenio Novoj TV. Za ovu i sljedeću godinu 120 tisuća eura, s tim da su im iz iste institucije već uplatili 60 tisuća za 2022., kad je Lovrinčević postao posebni savjetnik u Ministarstvu gospodarstva. Drugi je RTL, također spomenut u transkriptima: s ukupno 135 tisuća eura za prošlu godinu, pri čemu za ovu i narednu godinu planiraju proslijediti 75 tisuća. Za isto razdoblje za HRT je odvojeno 78 tisuća, odnosno 44 tisuće za ovu i 2024. godinu.

Fond se, ukratko, najviše oglašavao u medijima koje je Lovrinčević spomenuo. Plasman njihovih kampanja koje se spominju u transkriptima odvijao se prije mjesec dana, zbog čega novac još nije sjeo na njihove račune. Transakcija je zato odavno obavljena u slučaju agencije Hamag Bicro, koja također djeluje pod paskom Ministarstva gospodarstva. U izjavi za Nacional, Vlahović je otkrio Lovrinčevićevu najavu da će novac iz te agencije biti uplaćen 1. lipnja 2023. Sredstva namijenjena Ljubiću i Vlahoviću doista su uplaćena, ali ih je, tvrdi on, u cijelosti zadržao direktor Mreže TV Saša Engler, koji je prošli tjedan također negirao bilo kakve nezakonite radnje. Prema javno dostupnim podacima, iz Hamaga je na račun Mreže 2023. godine uplaćeno 74 tisuće eura. Prošle godine u istom smjeru je išlo 65 tisuća eura, uz jednu važnu razliku: prošlogodišnji novac došao je iz Evropskog fonda za regionalni razvoj. Iz istih evropskih fondova Hamag je ove godine odvojio 149 tisuća eura za Novu TV. RTL-u je uplaćeno 93 tisuće eura, a HRT-u 64 tisuće, s time da nismo uspjeli pronaći proračunske izvore uplata za potonje dvije televizije.

Zbog financiranja iz evropskih fondova priča ovdje prestaje biti samo problem hrvatskih istražnih tijela. Novosti su ovaj tjedan o svemu obavijestile evropske istražitelje, koji su u prošlosti pokazali posebnu marljivost, upornost i rezultate kad je riječ o istraživanju eventualne pronevjere zajedničkih evropskih sredstava. Lovrinčević je pritom Vlahoviću krajem studenog najavio buduće kampanje iz Hamaga i Ministarstva gospodarstva u smjeru Mreže TV. “Hamagu radimo reklame, bit će i to. Znači još imamo ministarstvo 60 (tisuća eura) i Hamag 60 (tisuća eura)”, rekao je Lovrinčević, jasno dajući do znanja da očekuje i podjelu tih sredstava.

Pored Fonda za zaštitu okoliša i Hamag Bicra, Lovrinčević je pritom spomenuo da kontrolira budžete drugih institucija pod izravnom ingerencijom resora u kojem je bio savjetnik: Janafa, Hrvatskih voda i Fonda za financiranje razgradnje i zbrinjavanja radioaktivnog otpada. Važno je znati da je njih spominjao kao izvore oglasa na Mreži TV za buduće vrijeme, nešto što se još nije dogodilo. Iz sve tri institucije odgovorili su Novostima da rade isključivo po zakonu. Iz Hrvatskih voda nisu komentirali upit o povezanosti s Lovrinčevićem. Navedeni Fond odgovorio je da Filipovićev savjetnik nije bio formalno povezan s njima te nije mogao utjecati na odabir medija. Janaf je najsnažnije odbacio mogućnost bilo kakvog vanjskog i neprimjerenog utjecaja na njihovo poslovanje te istaknuo kako su poslovni odnosi u toj firmi zasnovani isključivo na pozitivnim zakonskim propisima te internim pravilnicima i procedurama. Prije nekoliko dana Jutarnji list objavio je da je Mreža TV Janafu u veljači dostavila zahtjev za sponzorstvo emisije i da je vrijednost ugovora devet tisuća eura. Nisu, međutim, naveli o kojoj je emisiji riječ.

Hamag Bicro je zanemario naš zahtjev da se izravno očituju na sadržaj transkripta i odgovore na teške optužbe o korupciji i medijskom reketu. Odgovorili su, međutim, da su spomenute i druge televizije financirali izravno, zato što je državno reklamiranje na svim radijima i televizijama izuzeto iz postupaka javne nabave, uz dodatak da su sve javne institucije dužne uplatiti 15 posto godišnjeg oglašivačkog budžeta na lokalne radiotelevizije. Time su u odgovoru opravdali financiranje televizijskih kanala s nacionalnim koncesijama poput Nove TV i lokalnih televizija poput Mreže TV.

Odgovor Hamag Bicra precizno je opisao jedan od najvećih problema državnog financiranja pretežito privatnih medija. Reklamiranje tijela javnih vlasti, ministarstava, agencija, državnih kompanija i drugih institucija doista je izuzeto iz obaveze procedure javne nabave. Pravilo se samo odnosi na radija i televizije, ne i na tiskane medije ili internetske portale. Donositeljima odluka u takvim tijelima nije pritom nametnuta obaveza financiranja svih medija tog tipa. Svi nadležni pojedinci u javnom sektoru imaju pravo odabira pojedinih medija po vlastitom ukusu. Što otvara prostor za korupciju i reket neslućenih razmjera, desetke i stotine milijuna eura veći od tekuće afere. I pogubno djeluje na novinarstvo. Država bez ikakvog obrazloženja može zaobići medije koji je kritiziraju i dodatno hraniti njihovu servilnu konkurenciju.

Zločin je, takoreći, savršen za bilo koji javni resor, pod uvjetom da takvi planovi ne izađu u medije. Da nije objavljen tekst u Nacionalu, Lovrinčević i navedene institucije mogli bi se samo pozvati na spomenute zakonske odredbe bez potrebe za pojašnjenjem zašto su Mreži TV, Novoj TV ili bilo kojem drugom mediju dali navedene iznose. Izuzeće iz javne nabave u hrvatske je zakone spušteno iz direktiva EU-a, gdje je ono, posve paradoksalno za hrvatske prilike, doneseno iz javnog interesa. Unija je utvrdila da bi bilo neprikladno preko javne nabave na radijima i televizijama promovirati državne kampanje “od kulturnog i društvenog značaja”. Pod tim opravdanjem je cjelokupno oglašavanje postalo izravni posao između države i radiotelevizija. U Hrvatskoj je, pokazuje i ovaj tekst, ta odredba iskorištena za izvrdavanje javnog interesa, politički utjecaj na medije i pljačku državnog proračuna. A potencijalno i evropskih fondova. Uz tu odredbu, dodatan prostor za nesmetano državno pogodovanje medijima u tipu Mreže TV nalazi se u spomenutoj obavezi plaćanja 15 posto godišnjeg budžeta za reklame i informiranje isključivo lokalnim radijima i televizijama.

I u ovom slučaju sva ministarstva, državne kompanije, agencije i drugi resori nemaju obavezu financiranja svih lokalnih medija, nego samo onih koje osobno odaberu. Ne trebaju se ni ovdje pravdati zašto su novac dali nekim medijima, a drugima, koji ih kritiziraju, nisu. U slučaju 15-postotnog financiranja lokalnih medija postoji odredba da svake godine moraju dostaviti izvješće Agenciji za elektroničke medije o tome koga su financirali, kao i sami mediji, dok ista javna tijela paralelno s time sve trebaju objaviti na svojim internetskim stranicama. U zakon, međutim, nisu uglavljene sankcije za one koji ga ne poštuju ili falsificiraju svoja izvješća, bilo da je riječ o odvajanju 15 posto sredstava za lokalne medije ili objavi navedenih podataka. To za posljedicu ima činjenicu da na većini internetskih stranica državnih tijela iz ove afere ne postoje podaci o medijima koje su financirali. I da je prošle godine Agenciji za elektroničke medije izvješća poslalo tek dio državnih tijela. Nije, dakle, riječ o jednoj aferi. Cijeli sustav je u startu osmišljen za korupciju, pacificiranje medija i uništenje kritičkog novinarstva.

(Novosti/Hrvoje Šimičević)

Facebook
E-mail